Konwersacje. A w zasadzie zajęcia konwersacyjne z angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego… Żeby je poprowadzić trzeba dysponować odpowiednim podręcznikiem albo specjalnymi materiałami, prawda? Nieprawda!
Aby poprowadzić konwersacje wystarczą … dwie osoby wykazujące przynajmniej minimalną chęć zaangażowania się w rozmowę. Jeżeli chociaż jedna z tych osób zna język zarówno od strony praktycznej, jak i teoretycznej oraz wie które konkretnie jego aspekty chce i może w danym momencie przećwiczyć, konwersacje mogą być bardzo efektywne.
No ale na jakichś materiałach trzeba przecież pracować? Nie trzeba, a można.
Można na przykład wykorzystać zwykły kursowy podręcznik.
Jak wykorzystać standardowy podręcznik?
1. Zadawaj dodatkowe pytania
Praktycznie każde zadanie z podręcznika daje potencjał zadania chociażby pytania Dlaczego?
Dlaczego tak a nie inaczej? Dlaczego wybierasz tę odpowiedź, a nie inną?
Ale możesz też zapytać:
Czy było to trudne zadanie? Dlaczego?
lub Co o tym sądzisz? Czy byłaś w podobnej sytuacji?
Czy podobał ci się ten tekst?
W jakich okolicznościach przydadzą ci się te słówka/zwroty?
2. Wykorzystaj potencjał obrazków
Zdjęcia i ilustracje w podręcznikach można zawsze opisać. Można zastanowić się wspólnie kto na nich jest, jakim jest człowiekiem, co robił przed wykonaniem zdjęcia… Gdzie teraz pójdzie i co zrobi… Jakie ma marzenia i uczucia… Możliwości ogranicza tylko nasza wyobraźnia.
A po za tym? Nawet jeżeli nie korzystasz z podręcznika, a np. ze specjalnych materiałów konwersacyjnych lub po prostu z własnych pomysłów, pamiętaj o czterech kolejnych radach.
3. Pozwól na ciszę
Cisza jest niewygodna, sprawia, że chcemy ją wypełnić słowami. Twoi uczniowie też czują potrzebę zapełnienia ciszy słowami. Kilka sekund ciszy sprawi, że powiedzą więcej, wydłużą swoją wypowiedź, zaczną zadawać pytania.
4. Podążaj za uczniem
Czy lubisz rozmawiać na tematy, które cię nie interesują? No właśnie! Twoi uczniowie też tego nie lubią. Zamiast uparcie drążyć temat, ktory sprawia, że twój klient zaczyna ziewać, pociągnij ten, który najwyraźniej go porusza. Nie szkodzi, że zboczysz z założonego planu. Porywająca, pozostająca w pamięci rozmowa zawsze da twojemu uczniowi wiecej niż sztuczny dialog, o którym zechce jak najprędzej zapomnieć
5. Rób notatki
To z nich będą pochodzić kolejne tematy twoich konwersacji. Będziesz z nich również czerpać wskazówki jakie zagadnienia gramatyczne, leksykalne czy funkcjonalne należy przećwiczyć z daną grupą czy uczniem indywidualnym na kolejnych zajęciach.
6. Zadaj pracę domową
Wypróbuj flipped classroom. Poproś uczniów o przeczytanie lub obejrzenie przed lekcją materiału autentycznego na temat, o którym chcesz rozmawiać na lekcji. Możesz też poprosić ich o przeanalizowanie jakiegoś problemu językowego w domu – to nie musi być nic wymagającego, wystarczą np. dwa zdania z tą samą lub podobną strukturą.
A dla tych, którzy jednak wolą dedykowane materiały...
Jeżeli wciąż zastanawiasz się skąd brać materiały na konwersacje, zajrzyj koniecznie do mojego sklepu po konwersacyjne MiniEbooki z serii That’s Conversation!
Każdy taki MiniEbook to kilkanaście konwersacyjnych zadań obracających się wokół wybranego tematu. Wszystkie tematy są życiowe, aktualne i dostosowane do zainteresowań uczniów dorosłych. Każdy MiniEbook to dziewięć stron zadań ilustrowanych dającymi do myślenia fotografiami (patrz punkt 2 powyżej) oraz jedna strona wskazówek, zawierająca Teacher’s Notes oraz rekomendacje materiałów autentycznych (z bezpośrednimi linkami), które możesz wykorzystać w czasie zajęć lub zadać do domu (patrz punkt 6. powyżej).
That’s Conversation! zostały opracowane z myślą o kursantach na poziojmach od A2 do C1, więc każdy lektor znajdzie tu coś dla siebie.