Trzy proste ćwiczenia na słownictwo z kośćmi DIYdice

trzy proste ćwiczenia na słownictwo

Dlaczego ćwiczenia na słownictwo? Bo nad słownictwem trzeba systematycznie pracować: trzeba je ćwiczyć, utrwalać i przypominać.

Nigdy nie lubiłam robić testów, a wkuwanie list pozbawionych kontekstu słówek uważam za kompletną stratę czasu, bo słownictwo niezaktywizowane to słownictwo martwe. Podaję jednak swoim uczniom podczas lekcji przydatne słówka oraz zwroty i zachęcam do ich stosowania i utrwalania w praktyce. Aby moi kursanci pracowali nad słownictwem efektywnie, muszę po pierwsze wskazać im praktyczne metody jego nauki w domu, po drugie stworzyć odpowiednie – zapadające w pamięć – warunki, a także atrakcyjny – przykuwający uwagę – kontekst, w jakim będą mogli podziałać ze słownictwem podczas lekcji.

W wachlarzu trików na słownictwo, które wykorzystuję, goszczą od niedawna ćwiczenia z dokładnie przetestowanymi na moich zajęciach kostkami DIYdice.

1. Vocabulary Die

ćwiczenia na słownictwo z kośćmi

Wśród naklejek DIYdice znajdziesz sześć dużych kółek pasujących na największą kość w zestawie. Za pomocą tej kości przeprowadzisz bardzo przyjemną i efektywną powtórkę słownictwa na początku lub na końcu swojej lekcji.

Jak to zrobić?

Przygotuj słówka lub zwroty do powtórki. Forma dowolna: mogą to być karteczki, losy, lista…

Uczniowie kolejno losują albo wybierają po wyrazie (lub zwrocie) i rzucają kością. Rzut kością decyduje czy wybrany wyraz ma zostać przez danego ucznia przeliterowany (Spell), przetłumaczony (Translate), wyjaśniony (Explain), czy może narysowany (Draw), odegrany (Act) lub czy należy ułożyć z nim zdanie (Make a sentence).

Robi się z tego naprawdę przyjemna zabawa ze słownictwem, podczas której nawet moi dorośli kursanci odkrywają w sobie nieoczekiwane talenty aktorskie i plastyczne , a przede wszystkim łatwo zapamiętują słówka.

2. Make a sentence

Układanie zdań z zadanymi wyrazami może samo w sobie stanowić świetny sposób na aktywizację lub internalizację słownictwa. W zestawie DIYdice znajdziesz sześć czerwonych naklejek: dwie z „ptaszkiem” (), dwie z krzyżykiem (❌) oraz dwie ze znakiem zapytania (❓). Za ich pomocą stworzysz kostkę, której twoi uczniowie będą używać do losowania rodzaju zdania do ułożenia:  odpowiada zdaniu twierdzącemu, ❌ – zdaniu przeczącemu, a ❓to pytanie.

Lubię używać tej kości w charakterze urozmaicenia zadań ziejących na pierwszy rzut oka nudą. Znasz podręczniki do słownictwa z serii English Vocabulary in Use? Z jednej strony są to świetne kompendia wyrazów bardziej lub mniej przydatnych na kolejnych poziomach językowego wtajemniczenia. Z drugiej – co z tymi obszernymi zestawieniami robić na lekcji lub w domu, aby nie usnąć po pierwszych kliku zdaniach?

Mam na to sposób.

Poproś uczniów, aby z każdej sekcji (poszczególne rozdziały są poręcznie podzielone na sekcje) samodzielnie wybrali po kilka słówek, które np. wydają im się najprzydatniejsze albo najtrudniejsze. Do poszczególnych wyrazów uczniowie rzucają kostką i w zależności od tego co wylosują układają zdania twierdzące, przeczące lub pytania z wybranymi wyrazami. Gwarantuję ci, że słowa z samodzielnie wymyślonych i/lub zanotowanych zdań zapamiętają lepiej niż pozostałe.

3. Vocabulary Challenge - kostka z literkami

Zagadkowe znaki S, P, C, D, M, A na różowych naklejkach DIYdice to po prostu litery, na które zaczyna się większość wyrazów w języku angielskim: jak bierzesz słownik do ręki, to te właśnie sekcje są najgrubsze.

Ta kostka zastąpi ci losowanie literek w tradycyjnej zabawie w „Państwa-Miasta” lub losowanie liter rozpoczynających wypisywane przez uczniów słowa z dowolnego zakresu tematycznego, np. wszystko, co kojarzy się wam z podróżami lub wszystkie słowa związane z pogodą, albo nawet wszystko, co widzicie na wskazanym przez nauczyciela zdjęciu.

Dzięki tej kostce nie będziecie się już bezsensownie gimnastykować próbując wykombinować angielskie wyrazy na literkę „K”. 

ćwiczenia na słownictwo

Mam coś dla ciebie

Jeżeli nie chcesz grać w klasyczne Państwa-Miasta lub akurat nie zależy ci na trenowaniu konkretnego słownictwa, pobaw się ze swoimi uczniami kartami Vocabulary Challenge, które dla ciebie przygotowałam. Literowa kość DIYdice oraz 12 kart wskazujących jakie słowa i w jakiej liczbie mają przywołać uczniowie, pozwoli ci przeprowadzić dynamiczną i  przyjemną zabawę na rozpoczęcie lub zakończenie dowolnej lekcji języka angielskiego.

➡ Karty Vocabulary Challenge pobierzesz ➡TUTAJ.

No tak, trudno będzie ci przeprowadzić powyższe ćwiczenia (jak i te, które jeszcze dla ciebie opiszę) bez własnego zestawu DIYdice. Jeżeli jeszcze nie masz swoich kości, w sklepie TeachersCorner.pl kupisz je ze zniżką 10% podając kod ICEBREAKER. Kod będzie ważny tylko do 11 marca 2019 albo do wyczerpania zapasów w sklepie. Warto się pospieszyć, bo zapasy kostek i naklejek topnieją w szalonym tempie.

Chcesz wiedzieć więcej i być na bieżąco z wszystkimi moimi radami, pomysłami, podpowiedziami, projektami oraz promocjami? Koniecznie polub mnie na Facebooku i Instagramie.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować...

activate games

Activate games – gry konwersacyjne na każdy poziom

Mam dzisiaj dla was fantastyczną pomoc: amerykańskie gry konwersacyjne sprawdzające się na praktycznie każdym poziomie zaawansowania. A znajomość z tymi grami zawdzięczam … Ambasadzie Amerykańskiej. Jakieś dwa lata temu jedna z naszych lektorek wybrała się do Ambasady na półroczny staż,

Czytaj »

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować...

activate games

Activate games – gry konwersacyjne na każdy poziom

Mam dzisiaj dla was fantastyczną pomoc: amerykańskie gry konwersacyjne sprawdzające się na praktycznie każdym poziomie zaawansowania. A znajomość z tymi grami zawdzięczam … Ambasadzie Amerykańskiej. Jakieś dwa lata temu jedna z naszych lektorek wybrała się do Ambasady na półroczny staż,

Czytaj »
Story Cubes na lekcji angielskiego

Uruchom wyobraźnię: Story Cubes na lekcji angielskiego

Story Cubes, Kości opowieści… czy jest jeszcze na świecie jakiś nauczyciel (dowolnego) języka, który o nich nie słyszał? Słyszał, słyszał…. ale czy korzystał? No właśnie, bo jak z nich korzystać. Do dyspozycji masz obecnie co najmniej kilkanaście zestawów kości opowieści. Najbardziej znany

Czytaj »
Planowanie zajęć: dlaczego dokumentuję swoje zajęcia

Dlaczego dokumentuję swoje zajęcia?

Porządne planowanie zajęć wymaga również ich skrupulatnego dokumentowania. Dlatego… mam teczkę na każdego z moich uczniów. A w teczce kserówki, własne handouty, zdjęcia, wycinki, karteczki – wszystko, co robiliśmy w ciągu ostatnich kilku tygodni i przynajmniej część tego, co będziemy robić

Czytaj »