Od czego zaczynam lekcje w nowym roku? Od kalendarza oczywiście. I to nie tylko po to, żeby z przerażeniem rzucić okiem na swój kalendarz zapchany jakoś szokująco po tych wszystkich dniach świąt i urlopów, ale również po to aby:

  1. wykorzystać sterty reklamowej makulatury, które z początkiem roku pojawiły się u mnie w domu
  2. poszperać w internecie w poszukiwaniu ładnych szblonów 😉
  3. nie namęczyć się w pierwszych dniach stycznia podczas przygotowywania materiałów
  4. wykorzystać jeden pomysł i jego pochodne podczas zajęć prowadzonych na różnych poziomach, zarówno w grupach, jak i na zajęciach indywidualnych
  5. zacząć nowy rok przyjemnymi dla wszystkich konwersacjami
  6. pomóc uczniom wyznaczyć realistyczne cele w nauce języka
  7. oraz oczywiście zrobić powtórkę z różnych form wyrażania przyszłości w jezyku angielskim
  8. a także – should the need arise – przypomnieć liczebniki porządkowe, nazwy miesięcy, pór roku itp.

Skąd wziąć kalendarz?

  1. Z domu 🙂
  2. Z szablonów Numbers lub Excela
  3. Z przepięknych szablonów Canvy
  4. Z Pinteresta
  5. W opcji dla leniwych: z tej strony albo z tej strony – macie tu do dyspozycji dwa śliczne i zupełnie darmowe kalendarze na 2018 rok
  6. W opcji dla pracowitych: wyprodukować samodzielnie tabelki i powpisywać w nie pieczołowicie wszystkie 365 dni 😉

Sama oczywiście jestem leniwa, więc wybieram możliwość nr 1 lub nr 5.

Jak wykorzystać kalendarz na lekcji?

 

  1. Board game: najprostsza na świecie plansza do gry to właśnie kartka z kalendarza, wystarczy zaopatrzyć się dodatkowo w pionki i kość (kości) i możemy grać. Wydrukuj kalendarz na styczeń (najlepiej taki z krateczkami) i niech rzut kośćmi decyduje o planach na który dzień tego miesiąca uczniowie mają opowiedzieć. Albo podpisz każdy dzień jednym czasownikiem lub słówkiem, jakie chcesz powtórzyć z grupą i niech każdy gracz, który stanie na danym polu ułoży zdanie dotyczące przyszłości z wykorzystaniem podanego słowa (Masz zacięcie storytellingowe: przed przystąpieniem do gry wybierzcie bohatera i pozwólcie, aby rzuty kością  zadecydowały o jego przyszłych losach 😉 )
  2. Ordinal numbers: Poproś swoich uczniów o wybranie od 3 do 8  (w zależności od liczebności grupy) najważniejszych dat w nowym roku, a następnie opowiedzenie lub napisanie o nich: It’s my birthday on the 7th of October. I’m starting new job on the 1st of February. I will probably be on holiday on the 15th of July….
  3. Future forms: Przygotuj dymki/karteczki z prompts ułatwiającymi ułożenie zdań dotyczących przyszłości i pozwól uczniom samodzielnie wybrać, który miesiąc lub dzień za ich pomocą opiszą. (Moje dymki, gotowe do wydruku i wykorzystania na twoich zajęciach znajdziesz na samym dole wpisu)
  4. Story Cubes Fortuneteller: Przynieś Story Cubes i wydrukuj kalendarz w WARIANCIE A (miesiące nowego roku): niech na podstawie wyniku rzutu kością twoi uczniowie spróbują wywróżyć sobie, co im się przydarzy w każdym miesiącu lub w WARIANCIE B (dni stycznia): uczeń rzuca dziewięcioma kośćmi Story Cubes i próbuje każdy z wyrzuconych obrazków przypasować do któregoś z dni miesiąca przy okazji – oczywiście – opowiadając jak interpretuje wynik rzutu, najlepiej z wykorzystaniem form wyrażających przyszłość 😉
  5. Learning Objectives: wykorzystaj kalendarz do wspólnego z uczniami planowania zakresu materiału, który chcecie przerobić: całoroczny, aby nakreślić cele bardziej ogólne, na dany miesiąc, aby wyznaczyć sobie szczegółowe punkty programu ALBO porozmawiaj z uczniami co chcieliby osiągnąć w danym roku: umiejętność wzięcia udziału w nieskomplikowanej konwersacji… w którym realnie miesiącu? kiedy czytanie sprawozdań finansowych ze zrozumieniem? a kiedy poczucie pewności siebie podczas odbierania telefonu z zagranicy? kiedy jest egzamin i ile czasu potrzebujemy na powtórkę już przerobionego materiału?
  6. We’re doomed (ćwiczenie na pisanie dla kreatywnych): Oprócz kalendarza potrzebne kości do gry oraz wybór stockowych zdjęć; każdy z uczniów losuje miesiąc rzucając dwoma kośćmi i dzień miesiąca rzucając pięcioma kośćmi, a następnie jedno ze zdjęć (odwróconych do góry nogami) – zadaniem uczniów jest wymyślenie i opisanie w jaki sposób nasza planeta ulegnie zagładzie w danym dniu i z winy przedstawionego na zdjęciu zjawiska/obiektu/człowieka/istoty. Najwięcej zależy tutaj od wyboru zdjęć, z których będą losować uczniowie: podsuwając im odpowiednie zdjęcia możesz wykorzystać to ćwiczenie do rozszerzenia słownictwa z zakresu natural disasters albo z wiecznie modnego na egzaminach tematu the environment, ale możesz również zaszaleć, skłaniając uczniów do myślenia jak do zagłady świata w 2018 roku może się przyczynić słodki mały kotek, Cristiano Ronaldo albo słoik masła orzechowego ;P

Skorzystasz z któregoś z moich pomysłów?

 

 A może masz jeszcze lepszy pomysł na wykorzystanie kalendarza podczas zajęć? Napisz w komentarzu 🙂

A jeżeli przewijasz w dół, tylko po gotowe do wydruku dymki, to kliknij poniżej:

Chcesz wiedzieć więcej i być na bieżąco z wszystkimi moimi radami, pomysłami, podpowiedziami, projektami oraz promocjami? Koniecznie polub mnie na Facebooku i Instagramie.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Może Cię również zainteresować...

o potędze bycia sympatycznym

O potędze bycia sympatycznym

Nauczanie języków czy prowadzenie szkoły językowej to praca usługowa, jak każda inna. Jeżeli zależy nam na klientach i na tym, aby do nas wracali, próbujemy nawiązać z nimi dobre relacje oraz pokazać się z jak najlepszej i jak najsympatyczniejszej strony.

Czytaj »
StoryBits Comic

StoryBits Comic – od kart obrazkowych do uczniowskiego komiksu

Z uniwersalnymi kartami StoryBits od ponad pół roku pracuję szczęśliwie na swoich zajęciach nie tylko ja, ale w tej chwili już setki nauczycieli w całej Polsce i rosnąca rzesza językowców w całej Europie. Karty okazały się na tyle wszechstronne, że aktywności, które dla nich

Czytaj »

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Może Cię również zainteresować...

ćwiczymy pytania w angielskim

Ćwiczymy pytania – losujemy, rozmawiamy i gramę powtarzamy

Ech… składnia pytań…. My, lektorzy angielskiego, gramatykę pytań darzymy szczególnym uczuciem, bo jak ogólnie dobrze przygotowany uczeń ma się na czymś wyłożyć (czy to podczas konwersacji, czy egzaminu), to wyłoży się na niepoprawnie sformułowanym pytaniu.  Pytania w angielskim trudne są. Każdy to

Czytaj »