Od czego zaczynam lekcje w nowym roku? Od kalendarza oczywiście. I to nie tylko po to, żeby z przerażeniem rzucić okiem na swój kalendarz zapchany jakoś szokująco po tych wszystkich dniach świąt i urlopów, ale również po to aby:

  1. wykorzystać sterty reklamowej makulatury, które z początkiem roku pojawiły się u mnie w domu
  2. poszperać w internecie w poszukiwaniu ładnych szblonów 😉
  3. nie namęczyć się w pierwszych dniach stycznia podczas przygotowywania materiałów
  4. wykorzystać jeden pomysł i jego pochodne podczas zajęć prowadzonych na różnych poziomach, zarówno w grupach, jak i na zajęciach indywidualnych
  5. zacząć nowy rok przyjemnymi dla wszystkich konwersacjami
  6. pomóc uczniom wyznaczyć realistyczne cele w nauce języka
  7. oraz oczywiście zrobić powtórkę z różnych form wyrażania przyszłości w jezyku angielskim
  8. a także – should the need arise – przypomnieć liczebniki porządkowe, nazwy miesięcy, pór roku itp.

Skąd wziąć kalendarz?

  1. Z domu 🙂
  2. Z szablonów Numbers lub Excela
  3. Z przepięknych szablonów Canvy
  4. Z Pinteresta
  5. W opcji dla leniwych: z tej strony albo z tej strony – macie tu do dyspozycji dwa śliczne i zupełnie darmowe kalendarze na 2018 rok
  6. W opcji dla pracowitych: wyprodukować samodzielnie tabelki i powpisywać w nie pieczołowicie wszystkie 365 dni 😉

Sama oczywiście jestem leniwa, więc wybieram możliwość nr 1 lub nr 5.

Jak wykorzystać kalendarz na lekcji?

 

  1. Board game: najprostsza na świecie plansza do gry to właśnie kartka z kalendarza, wystarczy zaopatrzyć się dodatkowo w pionki i kość (kości) i możemy grać. Wydrukuj kalendarz na styczeń (najlepiej taki z krateczkami) i niech rzut kośćmi decyduje o planach na który dzień tego miesiąca uczniowie mają opowiedzieć. Albo podpisz każdy dzień jednym czasownikiem lub słówkiem, jakie chcesz powtórzyć z grupą i niech każdy gracz, który stanie na danym polu ułoży zdanie dotyczące przyszłości z wykorzystaniem podanego słowa (Masz zacięcie storytellingowe: przed przystąpieniem do gry wybierzcie bohatera i pozwólcie, aby rzuty kością  zadecydowały o jego przyszłych losach 😉 )
  2. Ordinal numbers: Poproś swoich uczniów o wybranie od 3 do 8  (w zależności od liczebności grupy) najważniejszych dat w nowym roku, a następnie opowiedzenie lub napisanie o nich: It’s my birthday on the 7th of October. I’m starting new job on the 1st of February. I will probably be on holiday on the 15th of July….
  3. Future forms: Przygotuj dymki/karteczki z prompts ułatwiającymi ułożenie zdań dotyczących przyszłości i pozwól uczniom samodzielnie wybrać, który miesiąc lub dzień za ich pomocą opiszą. (Moje dymki, gotowe do wydruku i wykorzystania na twoich zajęciach znajdziesz na samym dole wpisu)
  4. Story Cubes Fortuneteller: Przynieś Story Cubes i wydrukuj kalendarz w WARIANCIE A (miesiące nowego roku): niech na podstawie wyniku rzutu kością twoi uczniowie spróbują wywróżyć sobie, co im się przydarzy w każdym miesiącu lub w WARIANCIE B (dni stycznia): uczeń rzuca dziewięcioma kośćmi Story Cubes i próbuje każdy z wyrzuconych obrazków przypasować do któregoś z dni miesiąca przy okazji – oczywiście – opowiadając jak interpretuje wynik rzutu, najlepiej z wykorzystaniem form wyrażających przyszłość 😉
  5. Learning Objectives: wykorzystaj kalendarz do wspólnego z uczniami planowania zakresu materiału, który chcecie przerobić: całoroczny, aby nakreślić cele bardziej ogólne, na dany miesiąc, aby wyznaczyć sobie szczegółowe punkty programu ALBO porozmawiaj z uczniami co chcieliby osiągnąć w danym roku: umiejętność wzięcia udziału w nieskomplikowanej konwersacji… w którym realnie miesiącu? kiedy czytanie sprawozdań finansowych ze zrozumieniem? a kiedy poczucie pewności siebie podczas odbierania telefonu z zagranicy? kiedy jest egzamin i ile czasu potrzebujemy na powtórkę już przerobionego materiału?
  6. We’re doomed (ćwiczenie na pisanie dla kreatywnych): Oprócz kalendarza potrzebne kości do gry oraz wybór stockowych zdjęć; każdy z uczniów losuje miesiąc rzucając dwoma kośćmi i dzień miesiąca rzucając pięcioma kośćmi, a następnie jedno ze zdjęć (odwróconych do góry nogami) – zadaniem uczniów jest wymyślenie i opisanie w jaki sposób nasza planeta ulegnie zagładzie w danym dniu i z winy przedstawionego na zdjęciu zjawiska/obiektu/człowieka/istoty. Najwięcej zależy tutaj od wyboru zdjęć, z których będą losować uczniowie: podsuwając im odpowiednie zdjęcia możesz wykorzystać to ćwiczenie do rozszerzenia słownictwa z zakresu natural disasters albo z wiecznie modnego na egzaminach tematu the environment, ale możesz również zaszaleć, skłaniając uczniów do myślenia jak do zagłady świata w 2018 roku może się przyczynić słodki mały kotek, Cristiano Ronaldo albo słoik masła orzechowego ;P

Skorzystasz z któregoś z moich pomysłów?

 

 A może masz jeszcze lepszy pomysł na wykorzystanie kalendarza podczas zajęć? Napisz w komentarzu 🙂

A jeżeli przewijasz w dół, tylko po gotowe do wydruku dymki, to kliknij poniżej:

Chcesz wiedzieć więcej i być na bieżąco z wszystkimi moimi radami, pomysłami, podpowiedziami, projektami oraz promocjami? Koniecznie polub mnie na Instagramie.

Może Cię również zainteresować...

Dodaj komentarz