A właściwie to po co dzieciom szkoła?

po co dzieciom szkoła

Jest mi wstyd. Jest mi wstyd za ten rząd, za to ministerstwo edukacji, za te reformy. Jest mi wstyd za to jak wygląda szkoła w naszym kraju w XXI wieku. Ale najbardziej jest mi wstyd za rodziców, bo sama jestem rodzicem. I za nauczycieli, bo sama jestem nauczycielką.

Dlaczego jest mi wstyd?

Moje… twoje… nasze dzieci od trzech tygodni gniją w domach, u babć lub z nianiami i tabletami. Tracą kolejne godziny i dni nauki, usychają z nudów podczas tych nieplanowanych „wakacji”.

I okazuje się, że kwestią najważniejszą, fundamentalną, podstawową i przyćmiewającą wszystko inne są… egzaminy. Egzamin ósmoklasisty, egzamin gimnazjalny, egzamin maturalny. Czy się aby wszystkie na pewno odbędą?

A jak już się upewnimy, że egzaminy się jednak odbędą, to wszystko jest w najlepszym porządku, nauczyciele mogą sobie strajkować dalej, dzieci siedzieć w domach (lub u swoich rodziców w pracy). Mamy to wszyscy w głębokim D. Ważne, że egzaminy zdane.

Bo przecież celem nadrzędnym całego tego bajzlu zwanego edukacją jest zdawanie egzaminów, prawda?

Bo nasze dzieci nie chodzą do szkoły po umiejętności, po wiedzę, po myślenie, po integrację z rówieśnikami, po rozwój. O nie! One chodzą do szkoły – tych kilkanaście bitych lat – po oceny i procenty. Wystawione przez rodziców do konkursu jak pekińczyki na wystawie psów rasowych: może i będą mieć w przyszłości problemy z oddychaniem, ale za to jakie medale wygrywają. 

Czy ten strajk nas czegoś nauczy?

Ten dzisiejszy strajk dotyka codziennych problemów edukacji, z których mniej lub bardziej zdajemy sobie wszyscy sprawę. Obnaża jednak również te problemy, na które wolimy przymknąć oczy, bo tkwią w nas samych. Bo walka z nimi wymagałaby od nas wszystkich wysiłku mentalnego.

Aby z tymi problemami walczyć, musielibyśmy się zastanowić po co nasze dzieci właściwie chodzą do szkoły i jak szkoła ma je przygotować do dorosłego życia. I musielibyśmy wszyscy (rodzice, nauczyciele, politycy) diametralnie zmienić nasz sposób myślenia o szkolnictwie.

Szanowni Państwo, właśnie jako społeczeństwo tego pięknego nadwiślańskiego kraju oblewamy egzamin z edukacji.

Chcesz wiedzieć więcej i być na bieżąco z wszystkimi moimi radami, pomysłami, podpowiedziami, projektami oraz promocjami? Koniecznie polub mnie na Facebooku i Instagramie.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować...

trzy proste ćwiczenia na słownictwo

Trzy proste ćwiczenia na słownictwo z kośćmi DIYdice

Dlaczego ćwiczenia na słownictwo? Bo nad słownictwem trzeba systematycznie pracować: trzeba je ćwiczyć, utrwalać i przypominać. Nigdy nie lubiłam robić testów, a wkuwanie list pozbawionych kontekstu słówek uważam za kompletną stratę czasu, bo słownictwo niezaktywizowane to słownictwo martwe. Podaję jednak swoim

Czytaj »

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować...

trzy proste ćwiczenia na słownictwo

Trzy proste ćwiczenia na słownictwo z kośćmi DIYdice

Dlaczego ćwiczenia na słownictwo? Bo nad słownictwem trzeba systematycznie pracować: trzeba je ćwiczyć, utrwalać i przypominać. Nigdy nie lubiłam robić testów, a wkuwanie list pozbawionych kontekstu słówek uważam za kompletną stratę czasu, bo słownictwo niezaktywizowane to słownictwo martwe. Podaję jednak swoim

Czytaj »
Planowanie zajęć: dlaczego dokumentuję swoje zajęcia

Dlaczego dokumentuję swoje zajęcia?

Porządne planowanie zajęć wymaga również ich skrupulatnego dokumentowania. Dlatego… mam teczkę na każdego z moich uczniów. A w teczce kserówki, własne handouty, zdjęcia, wycinki, karteczki – wszystko, co robiliśmy w ciągu ostatnich kilku tygodni i przynajmniej część tego, co będziemy robić

Czytaj »