I haven’t been everywhere, but it’s on my list – lekcja z cytatami podróżniczymi

lekcja z cytatami podróżniczymi

I haven’t been everywhere, but it’s on my list – cytat z amerykańskiej pisarki Susan Sontag proszę państwa. A wy byliście wszędzie? Macie to na liście? I czy wiecie gdzie byli wasi uczniowie? Jaki mają stosunek do podróży? Jakie spostrzeżenia? Jeżeli nie, to pewnie – w przededniu wakacji – czas się dowiedzieć. Oto ekspresowa w przygotowaniu i przyjemna w prowadzeniu lekcja z cytatami podróżniczymi.

Wybór cytatów

Poniżej znajdziecie mój subiektywny wybór interesujących cytatów o podróżach. Zapraszam do drukowania i wykorzystywania na lekcji. Zachęcam też do wyszukania innych, takich które będą wam będą bardziej pasowały do kontekstu zajęć, grupy wiekowej, czy poziomu znajomości języka wśród waszych uczniów.

A dlaczego by przy okazji nie poćwiczyć gramatyki?

Moje cytaty – oprócz tego, że uznałam je za ciekawe i intrygujące – zostały wybrane pod kątem przećwiczenia pewnej struktury gramatycznej. Zgadniecie jakiej? Ktoś coś powiedział…. więc… oczywiście mowa zależna 🙂 Cytaty wybrałam tak, aby móc z ich wykorzystaniem poćwiczyć reported speech na podstawowych formach gramatycznych, jest tu więc spora porcja zwykłych zdań w Present Simple (np. cytat ze św Augustyna) i Past Simple (W.C. Fields), jest tryb rozkazujący (Charles M. Schulz), są też zaimki (chociażby cytat z genialnego filmu Up in the Air).

Handout - lekcja z cytatami podróżniczymi

Jak ja to robię?

Cytaty podaję w formie małych karteczek, które z moimi uczniami czasami losujemy, a czasami po prostu wybieramy (Which one do you like most? Which one do you disagree with? – kluczem wyboru niech będzie spontaniczna radosna twórczość lektora). Zadanie, któremu muszą sprostać  kursanci składa się z dwóch etapów. Etap pierwszy to zreferowanie wypowiedzi z wykorzystaniem – oczywiście – reported speech, np. Mark Twain said that he... A potem ten przyjemniejszy etap drugi, w którym już tylko rozmawiamy o tym czy się z danym cytatem zgadzamy, czy nie, jak dane stwierdzenie ma się do naszych osobistych doświadczeń związanych z podróżami itp.

Czego potrzebujesz, żeby zagospodarować w ten sposób 60 minut konwersacji:

  • kilka cytatów o podróżach
  • przynajmniej jeden rozmowny uczeń na poziomie minimum B1
  • odrobina zainteresowania i własnych spostrzeżeń, które pomogą ci pokierować rozmową

Życzę wam udanych przedwakacyjnych zajęć 🙂

Chcesz wiedzieć więcej i być na bieżąco z wszystkimi moimi radami, pomysłami, podpowiedziami, projektami oraz promocjami? Koniecznie polub mnie na Facebooku i Instagramie.

Jedna odpowiedź

Skomentuj

Może Cię również zainteresować...

Planowanie zajęć: dlaczego dokumentuję swoje zajęcia

Dlaczego dokumentuję swoje zajęcia?

Porządne planowanie zajęć wymaga również ich skrupulatnego dokumentowania. Dlatego… mam teczkę na każdego z moich uczniów. A w teczce kserówki, własne handouty, zdjęcia, wycinki, karteczki – wszystko, co robiliśmy w ciągu ostatnich kilku tygodni i przynajmniej część tego, co będziemy robić

Czytaj »

Jedna odpowiedź

Skomentuj

Może Cię również zainteresować...