I haven’t been everywhere, but it’s on my list – lekcja z cytatami podróżniczymi

lekcja z cytatami podróżniczymi

I haven’t been everywhere, but it’s on my list – cytat z amerykańskiej pisarki Susan Sontag proszę państwa. A wy byliście wszędzie? Macie to na liście? I czy wiecie gdzie byli wasi uczniowie? Jaki mają stosunek do podróży? Jakie spostrzeżenia? Jeżeli nie, to pewnie – w przededniu wakacji – czas się dowiedzieć. Oto ekspresowa w przygotowaniu i przyjemna w prowadzeniu lekcja z cytatami podróżniczymi.

Wybór cytatów

Poniżej znajdziecie mój subiektywny wybór interesujących cytatów o podróżach. Zapraszam do drukowania i wykorzystywania na lekcji. Zachęcam też do wyszukania innych, takich które będą wam będą bardziej pasowały do kontekstu zajęć, grupy wiekowej, czy poziomu znajomości języka wśród waszych uczniów.

A dlaczego by przy okazji nie poćwiczyć gramatyki?

Moje cytaty – oprócz tego, że uznałam je za ciekawe i intrygujące – zostały wybrane pod kątem przećwiczenia pewnej struktury gramatycznej. Zgadniecie jakiej? Ktoś coś powiedział…. więc… oczywiście mowa zależna 🙂 Cytaty wybrałam tak, aby móc z ich wykorzystaniem poćwiczyć reported speech na podstawowych formach gramatycznych, jest tu więc spora porcja zwykłych zdań w Present Simple (np. cytat ze św Augustyna) i Past Simple (W.C. Fields), jest tryb rozkazujący (Charles M. Schulz), są też zaimki (chociażby cytat z genialnego filmu Up in the Air).

Handout - lekcja z cytatami podróżniczymi

Jak ja to robię?

Cytaty podaję w formie małych karteczek, które z moimi uczniami czasami losujemy, a czasami po prostu wybieramy (Which one do you like most? Which one do you disagree with? – kluczem wyboru niech będzie spontaniczna radosna twórczość lektora). Zadanie, któremu muszą sprostać  kursanci składa się z dwóch etapów. Etap pierwszy to zreferowanie wypowiedzi z wykorzystaniem – oczywiście – reported speech, np. Mark Twain said that he... A potem ten przyjemniejszy etap drugi, w którym już tylko rozmawiamy o tym czy się z danym cytatem zgadzamy, czy nie, jak dane stwierdzenie ma się do naszych osobistych doświadczeń związanych z podróżami itp.

Czego potrzebujesz, żeby zagospodarować w ten sposób 60 minut konwersacji:

  • kilka cytatów o podróżach
  • przynajmniej jeden rozmowny uczeń na poziomie minimum B1
  • odrobina zainteresowania i własnych spostrzeżeń, które pomogą ci pokierować rozmową

Życzę wam udanych przedwakacyjnych zajęć 🙂

Chcesz wiedzieć więcej i być na bieżąco z wszystkimi moimi radami, pomysłami, podpowiedziami, projektami oraz promocjami? Koniecznie polub mnie na Facebooku i Instagramie.

Jedna odpowiedź

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować...

Story Cubes na lekcji angielskiego

Uruchom wyobraźnię: Story Cubes na lekcji angielskiego

Story Cubes, Kości opowieści… czy jest jeszcze na świecie jakiś nauczyciel (dowolnego) języka, który o nich nie słyszał? Słyszał, słyszał…. ale czy korzystał? No właśnie, bo jak z nich korzystać. Do dyspozycji masz obecnie co najmniej kilkanaście zestawów kości opowieści. Najbardziej znany

Czytaj »

Jedna odpowiedź

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię również zainteresować...

ćwiczymy pytania w angielskim

Ćwiczymy pytania – losujemy, rozmawiamy i gramę powtarzamy

Ech… składnia pytań…. My, lektorzy angielskiego, gramatykę pytań darzymy szczególnym uczuciem, bo jak ogólnie dobrze przygotowany uczeń ma się na czymś wyłożyć (czy to podczas konwersacji, czy egzaminu), to wyłoży się na niepoprawnie sformułowanym pytaniu.  Pytania w angielskim trudne są. Każdy to

Czytaj »