Pogadajmy o podróżach

Nadszedł ten czas w roku, kiedy nie ma sensu kombinować, wydziwiać i utrudniać sobie życia na siłę, bo na konwersacjach sprawdzi się tylko jeden temat…. Podróże.

zdjęcia z wakacjiA tak się składa, że jest to temat mój ulubiony. O podróżach mogę rozmawiać (i słuchać) bez końca. Powiedz, że chcesz przyjść do mnie na konwersacje i rozmawiać tylko o podróżowaniu, a będę gotowa uczyć cię angielskiego nawet i do grobowej deski. I to nie tylko dlatego, że sama uwielbiam podróżować i temat kręci mnie sam w sobie. Ale również, a może i przede wszystkim dlatego, że ludzie, których kręcą podróże to pierwszorzędni rozmówcy, również na lekcji języka angielskiego. I to bez względu na poziom: czy to płynne C1, czy ledwo wykluwające się A2, fascynat zwiedzania świata, kiedy trafi na swój ulubiony temat i osobę, która chętnie go wysłucha, otwiera się i zaczyna opowiadać jak nigdy.

Uczeń idealny

Taki zapalony opowiadacz to z kolei dla lektora świetny „materiał” do pracy. Wystarczy, że chętnie mówi i ma o czym opowiadać, a ja go przy okazji tego opowiadania bez większych problemów skłonię do wykorzystania użytecznych struktur gramatycznych lub leksyki, a nawet poćwiczenia języka funkcjonalnego.

Żeby konwersacje przebiegły sprawnie, płynnie, bez przestojów, zacięć czy niezręcznej ciszy, zawsze mam przy sobie jakiś „materiał wizualny”: krótkie video, zdjęcia, memy, hasła, cytaty, pytania albo najzwyklejszą w świecie mapę.

Pomysł na zajęcia

Karteczka, którą możesz pobrać poniżej, to materiał, który służy mi od lat i zawsze się sprawdza. Pomysł na zgrabne ćwiczenie polegające na zaznaczaniu miejsc na mapie zgodnie z zadaną numerację nie jest mój. Pochodzi z trochę już archaicznie wyglądającej, ale mimo tego bardzo praktycznej książeczki Networking in English wydawnictwa Macmillan. Od siebie dodałam kilka słówek, których rozróżnienie może sprawić uczącym się problemy.

pogadajmy o podróżach

Handout jest bardzo prosty i tylko od twojej komunikacyjnej zręczności zależy czy spędzisz ze swoimi uczniami nad tą kartką pięć minut, czy sześćdziesiąt.

Moderuj dyskusję!

Zwróć uwagę, że 4 kategorie miejsc, które twoi kursanci zaznaczają na mapie, to kategorie prowokujące ich do objaśniania swoich wyborów z wykorzystaniem konkretnych struktur gramatycznych:

1 – a country you have visited and enjoyed: będą potrzebować Present Perfect, Past Simple

2 – a country you visit regularly: Present Simple, ale może się też przydać Present Continuous (future arrangements), czy Present Perfect

3 – a country you would love to visit: would like to, ale przy odrobinie sprytu skłonicie uczniów do ułożenia zdań warunkowych albo wykorzystania konstrukcji z prefer to lub I’d rather

4 – a country you have visited on business: znowu Present Perfect i Past Simple, a przy okazji fajny wstęp do rozmowy o podróżach biznesowych

Uważasz, że takie analizowanie ćwiczenia pod kątem wykorzystania konkretnej gramy w jakiś sposób upośledza naturalny flow komunikacji podczas prowadzonych konwersacji? Flow tak naprawdę zależy tylko od ciebie jako osoby moderującej dyskusję i od tego jaki kontakt masz ze swoimi kursantami. Pilnowanie, aby stosowali (i ćwiczyli) jak najszerszy wachlarz środków językowych nie zburzy dynamiki zajęć, a wręcz ją wspomoże. Wskazówki na temat możliwych do przećwiczenia struktur potraktuj jako inspirację do kontrolowania toku konwersacji tak, aby czas, który spędzasz ze swoimi kursantami na przyjemnej rozmowie był dla nich również maksymalnie wartościowy na planie językowym.

Życzę wam… udanych podróży 🙂

Potrzebujesz więcej materiałów na lekcje o podróżach? Zerknij TUTAJ.

 

  • Agnieszka

    Nie ma Wielkiej Brytanii na tej mapie. Rozumiem przyczynę, ale szkoda, bo już nie mogłabym wskazać kraju „visited regularly” 😉

  • inka

    Bardzo wartościowe materiały tu zamieszczasz. Wiele z nich korzystam, po przeróbkach do mojego przedmiotu, bo uczę rosyjskiego, a mój angielski jest mocno podstawowy. Sporo jednak się domyślam, trochę improwizuję, troche douczam… Dzięki za inspiracje i konkretną wiedzę z metodyki, bo ciągle czuję sie niedouczona. Dobrze, ze Cię odnalazłam w czeluściach Internetu. 🙂

    • Dziękuję 🙂 Służę pomocą i chętnie odpowiem na wszelkie pytania. No i jestem otwarta na wszelkie sugestie dotyczące wpisów na blogu 😉