I Wanna Be Yours – walentynkowe zajęcia z piosenką

Dlaczego tak bardzo lubię korzystać z piosenek podczas lekcji?

Zajęcia z piosenką – Po co?

Bo zajęcia z piosenką pozwalają przećwiczyć praktycznie wszystkie sprawności językowe: w zależności od potrzeb, mogę zaplanować okołopiosenkowe ćwiczenia nie tylko na rozumienie ze słuchu, ale również na czytanie albo mówienie czy pisanie. Przy pomocy piosenki bez problemu wprowadzimy też lub utrwalimy struktury gramatyczne. I oczywiście piosenka jest zawsze świetną okazją do zastanowienia się nad wymową i jej potrenowaniem.

A wszystko w bardzo przyjemny sposób 🙂

Dzisiejsza lekcja została stworzona w oparciu o urzekającą piosenkę Arctic Monkeys I Wanna Be Yours, napisaną na podstawie wiersza chętnie cytowanego przez Brytyjczyków podczas ślubów i oświadczyn… ale o tym później.

A zatem… zajęcia z piosenką …. trzy, dwa, jeden, start!

Słownictwo na rozgrzewkę

Pracę z piosenką często zaczynam od wprowadzenia kluczowego słownictwa, czyli takiego, którego nieznajomość może znacznie uniemożliwić uczniowi zrozumienie ogólnego sensu tekstu. W przypadku tej piosenki jest to zaledwie garstka wyrażeń, które przedstawiam w formie ćwiczenia polegającego na dopasowaniu ich do obrazków:

zajęcia z piosenką - angielski
Download: Vocabulary

Speaking

A jak już pokażemy obrazki, to dlaczego by nie zapytać naszego ucznia, o czym jego zdaniem może być ta piosenka. Poniżej kilka przykładowych pytań:

  • What do you think the song is about?
  • Look back at the photos. How do you think they are connected?
  • How can the items be significant in the song?
  • We’re gonna listen to a love song. How do you think each item is significant in the lyrics?

Czy muszę dodawać, że nie powinniśmy pod żadnym pozorem zdradzać tytułu piosenki zanim zadamy te pytania?

Po takiej konkretnej rozgrzewce, podczas której nie tylko udało nam się wprowadzić trochę nowego słownictwa, ale również trochę sobie pokonwersowaliśmy i poćwiczyliśmy mówienie, możemy przejść do słuchania.

Listening for gist

I Wanna Be Yours to piosenka zaśpiewana powoli i wyraźnie, więc możemy się spokojnie pokusić o jej przesłuchanie bez tekstu. Wystarczy odpowiednie polecenie przed słuchaniem, np.:

  • Listen to the song and check your predictions.
  • Let’s listen and check whether your ideas were correct.

i mamy piękne ćwiczenie na słuchanie w celu zrozumienia ogólnego sensu.

Listening for detail

W tym momencie już co najmniej 90% kursantów chce dostać do ręki tekst piosenki i dowiedzieć się dokładniej o co w niej chodzi. Jestem przygotowana. Mam tekst. Ale… mój uczeń będzie musiał się nad nim trochę napocić.

Dla piosenki I Wanna Be Yours mam dwie wersje handoutu z tekstem.

zaimki dzierżawcze - angielski - zajęcia z piosenką
Download: I Wanna Be Yours – Easy
Wersja Easy

Wersja pierwsza koncentruje się na zaimkach osobowych (I, me, you…), przymiotnikach dzierżawczych (my, your…) oraz zaimkach dzierżawczych (mine, yours…). Zadanie jest proste, polega na wybraniu właściwej odpowiedzi. To ćwiczenie będzie świetną powtórką zaimków na poziomach A1, A2, a jeżeli zamiast wyboru form, zostawimy luki do uzupełnienia, doskonale sprawdzi się również na poziomie B1.

Wersja Hard

Natomiast druga wersja  to zabawa z wymową. Długie i krótkie samogłoski to często pięta Achillesowa naszych uczniów, którzy nie tyle mają problem z ich artykulacją, co z reguły nie są nawet świadomi występowania różnic pomiędzy głoskami, które w języku polskim brzmiałyby jednakowo. Tym razem zabieramy się za rozróżnienie i krótkiego (ɪ) i długiego (i:). W tekście piosenki wyróżniłam kolorem wyrazy, w których te dźwięki występują. Zadaniem ucznia jest zdecydowanie, który dźwięk słyszy.  To zadanie lepiej sprawdzi się w przypadku bardziej już świadomych językowo kursantów, a więc od B1, a nawet B2 w górę.

długie i krótkie samogłoski w języku angielskim - zajęcia z piosenką
Download: I Wanna Be Yours – Hard

Follow-up

Wspomniałam już, że tekst piosenki powstał na podstawie wiersza. Prawda jest taka, że Alex Turner z Arctic Monkeys nie napracował się nad przerabianiem oryginalnego tekstu za wiele. Autorem oryginału jest John Cooper-Clarke, a tekst jego wiersza znajdziecie bez problemu w Internecie, głownie na stronach poświęconych organizacji ślubów, na przykład TUTAJ.

W ramach dodatkowej aktywności możecie swoim uczniom rozdać oryginalny wiersz i wspólnie porównać teksty. Byłoby to świetne wyjście do dyskusji o na przykład:

  1. wolności artystycznej, prawach autorskich, plagiacie
  2. ślubach, zaręczynach, romantycznych gestach

Możecie też po prostu poprosić uczniów o znalezienie oryginalnego tekstu w Internecie i porównanie go do piosenki  w ramach pracy domowej. Pracą domową mogłoby też być poczytanie o historii piosenki.

Last but not least, możecie wspólnie posłuchać co sam poeta ma do powiedzenia na temat wersji Arctic Monkeys.

Dobrej zabawy 🙂

 

 

Spodobały ci się zajęcia z piosenką? Więcej piosenek gotowych do wykorzystania na zajęciach znajdziesz TUTAJ.