Name three – gra przełamująca lody pierwszych zajęć

Co robimy na pierwszych zajęciach z nową grupą lub klientem indywidualnym?

Poznajemy się nawzajem, rozpoznajemy potrzeby i identyfikujemy potencjalne problemy, kruszymy pierwsze lody  i – przede wszystkim – pokazujemy, że  jesteśmy super fajni i będzie się z nami świetnie pracowało. Ten pierwszy kontakt, jaki nauczyciel czy lektor nawiąże z grupą lub uczniem indywidualnym, to fundament wszystkiego, co zechce potem na swoich zajęciach zbudować. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, a pierwsze zajęcia zdarzają się tylko raz i warto się do nich wyjątkowo starannie przygotować.

Dlatego na pierwszą lekcję koniecznie trzeba mieć coś przyjemnego, co pozwoli nam – w zależności od czasu, poziomu, „gadatliwości” uczniów – nawiązać przyjemną rozmowę, odkryć, co nas łączy (że np. wszyscy lubimy lody czekoladowe albo zarówno ja, jak i mój uczeń spędziliśmy ostatnie wakacje na Lazurowym Wybrzeżu), pokazać, że nauczyciel też człowiek (i np. może i płynnie mówi po hebrajsku, ale pływać nie umie).

Gra przełamująca lody pierwszych zajęć

Pokazywałam wam już służącą właśnie takiemu przełamaniu lodów gwiazdę. Dzisiaj mam dla was losowankę Name three… to gra przełamująca lody stworzona na podstawie jednej z zabaw Activate, o których też już pisałam.

icebreaker - gra przełamująca lody pierwszych zajęć

Zasady

Zasady są proste: losujemy karteczki i wymieniamy po trzy rzeczy według wskazówek. Odpowiadamy aż do wykorzystania ostatniej z karteczek. Mówimy wszyscy, łącznie z lektorem. W przypadku zajęć indywidualnych opowiadamy naprzemiennie.

Rola lektora

I to niby tylko tyle, ale jednak aż tyle. Jak w przypadku wielu zabaw komunikacyjnych, kluczowa jest tu rola lektora. Bez względu na to, czy prowadzimy zajęcia grupowe, czy indywidualne, tylko odpowiednio moderując wypowiedzi uczestników zabawy, pozwolimy naszym uczniom obszernie się wypowiedzieć, poznać i poczuć swobodnie. Na pewno warto zadawać pytania pomocnicze, czasami standardowe Why/Why not? wystarczy, ale zazwyczaj musisz wykrzesać z siebie coś więcej, najlepiej szczerą ciekawość 😉 Warto też pilnować siebie samego/samej i nie gadać za dużo, a pozwolić wygadać się naszym uczniom. Możemy np. umówić się z kursantami już na wstępie, że o ile oni mówią o trzech rzeczach, my mówimy tylko o jednej. W przypadku grupy – jak to zawsze bywa – jednych trzeba pociągnąć za język, innych przyhamować.

I oczywiście, nawet jeżeli trafiła ci się grupa tak ciekawa lub uczeń tak fascynujący, że nie czujesz, że jesteś w pracy, a pierwsza lekcja przeleciała w mgnieniu oka (nie wiem jak wam, ale mi zdarza się to bardzo często) nie zapomnij przy okazji zanotować rozpoznanych problemów językowych, z którymi będziesz walczyć na kolejnych lekcjach 😉

Name tree – free worksheet

Przygotowane  do druku losy-karteczki poniżej. Życzę wam dobrej zabawy i samych fascynujących uczniów 😉

gra przełamująca lody
Download: Name three