Future Simple – prosta rozgrzewka lub szybka powtórka

Future Simple na lekcji

Czy to Future Simple, czy inny czas, czy może słownictwo, powtarzać warto, a nawet trzeba. A jak powtarzać, to czemu nie na początku zajęć w ramach szybkiego i przyjemnego warm-upu?

Future Simple - Pogadajmy o przyszłości​

Pogadać o przyszłości… łatwo powiedzieć. Ale jak skłonić ucznia – czasem na bardzo podstawowym poziomie – do wyartykułowania tych kilku tak bardzo pożądanych zdań w czasie przyszłym (a nie dajmy na to „uniwersalnym” Present Simple)? Najczęściej jedynym wyjściem jest sterowanie wypowiedziami ucznia (lub uczniów). Tyle że ze sterowaniem wypowiedzią jest jak z wtrącaniem się: przeszkadzamy, kursant traci wątek i pewność siebie, a wypowiedź i rozmowa traci naturalny flow. Dlatego zamiast sterować wypowiedzią w pożądanym kierunku za pomocą sygnałów werbalnych, najczęściej korzystam z podpowiedzi wizualnych.

Loteryjka na dobry flow

Jednym z takich wykorzystywanych przeze mnie systemów wizualnych podpowiedzi umożliwiających bezproblemowe i niekrempujące sterowanie rozmową w kierunku ćwiczonych w danym momencie struktur gramatycznych (lub słówek) są… loteryjki. Przygotowuję karteczki i mam na lekcji gwarantowane od pięciu do trzydziestu minut rozmowy z wykorzystaniem materiału językowego, na którego przećwiczeniu/powtórzeniu w danym momencie najbardziej mi zależy.

Losowanka na Future Simple​

Poniżej  – w formie gotowej do pobrania – przykład loteryjki. Zaledwie jedna kartka przygotowana nawet nie pamiętam jak dawno temu i służąca mi do powtórek Future Simple do dziś. Prawa kolumna – słówka czerwone – to time adverbials – których zadaniem jest nakierowanie uczniów na właściwy czas, pobudzenie ich wyobraźni i podrzucenie pomysłów na opowiadanie. Lewa kolumna – słówka niebieskie – adverbials of probability – mają za zadanie dodatkowo wskazać na Future Will i przy okazji stanowić okazję do poćwiczenia porządku słów w zdaniu.

Wycięte i zagięte karteczki uczniowie losują z dwóch pojemniczków: losujemy jedną niebieską i jedną czerwoną. Zadanie polega na opowiedzeniu (lub przynajmniej ułożeniu zdania) o jednej rzeczy którą będziemy np. certainly robić next year.

Dlaczego loteryjki z dorosłymi?

Dlaczego tak lubię te małe karteczki, losowanki, loteryjki?

Bo wprowadzają element gry, zabawy, niespodzianki. Odpowiednio wykorzystane niezauważalnie dla ucznia prowadzą do całkiem naturalnej konwersacji.

Ale chyba najbardziej lubię to zdumienie na twarzy moich dorosłych uczniów, którzy po raz pierwszy widzą przygotowaną dla nich losowankę. Jak to? Dla nich? Kolorowe karteczki w kolorowych pudełeczkach lub kubeczkach? Przecież to dla dzieci! Szybko się przyzwyczajają. A potem sami domagają się karteczek. „A dlaczego tak dawno nie robiliśmy loteryjki?” – potrafią zapytać. Nawet najtwardsi zawodnicy potrafią zdobyć się na wyznanie: „Wiesz, ja to nawet lubię te karteczki. Zawsze kiedy je widzę na początku lekcji, zastanawiam się, co za niespodziankę tym razem dla mnie przygotowałaś.”

Stąd na tym blogu tyle pomysłów na aktywności z karteczkami i loteryjkami.

Chcesz wiedzieć więcej i być na bieżąco z wszystkimi moimi radami, pomysłami, podpowiedziami, projektami oraz promocjami? Koniecznie polub mnie na Facebooku i Instagramie.

Jedna odpowiedź

Skomentuj

Może Cię również zainteresować...

trzy proste ćwiczenia na słownictwo

Trzy proste ćwiczenia na słownictwo z kośćmi DIYdice

Dlaczego ćwiczenia na słownictwo? Bo nad słownictwem trzeba systematycznie pracować: trzeba je ćwiczyć, utrwalać i przypominać. Nigdy nie lubiłam robić testów, a wkuwanie list pozbawionych kontekstu słówek uważam za kompletną stratę czasu, bo słownictwo niezaktywizowane to słownictwo martwe. Podaję jednak swoim

Czytaj »
genialne dzieci

Geniusz nie zaznaje spoczynku… i szczęścia w życiu

Tu gdzie mieszkam mamy wysyp genialnych dzieci. Dzieci wygrywają olimpiady, dostają się do najlepszych szkół, a w najlepszych szkołach mają średnią powyżej 5,0. Genialne dzieci… …mają każde popołudnie wypełnione lekcjami języków, programowania i gry na fortepianie, a każdego wieczora nie kładą

Czytaj »

Jedna odpowiedź

Skomentuj

Może Cię również zainteresować...

ćwiczymy pytania w angielskim

Ćwiczymy pytania – losujemy, rozmawiamy i gramę powtarzamy

Ech… składnia pytań…. My, lektorzy angielskiego, gramatykę pytań darzymy szczególnym uczuciem, bo jak ogólnie dobrze przygotowany uczeń ma się na czymś wyłożyć (czy to podczas konwersacji, czy egzaminu), to wyłoży się na niepoprawnie sformułowanym pytaniu.  Pytania w angielskim trudne są. Każdy to

Czytaj »