Future Simple – prosta rozgrzewka lub szybka powtórka

Czy to Future Simple, czy inny czas, czy może słownictwo, powtarzać warto, a nawet trzeba. A jak powtarzać, to czemu nie na początku zajęć w ramach szybkiego i przyjemnego warm-upu?

Future Simple – pogadajmy o przyszłości

Pogadać o przyszłości… łatwo powiedzieć. Ale jak skłonić ucznia – czasem na bardzo podstawowym poziomie – do wyartykułowania tych kilku tak bardzo pożądanych zdań w czasie przyszłym (a nie dajmy na to „uniwersalnym” Present Simple)? Najczęściej jedynym wyjściem jest sterowanie wypowiedziami ucznia (lub uczniów). Tyle że ze sterowaniem wypowiedzią jest jak z wtrącaniem się: przeszkadzamy, kursant traci wątek i pewność siebie, a wypowiedź i rozmowa traci naturalny flow. Dlatego zamiast sterować wypowiedzią w pożądanym kierunku za pomocą sygnałów werbalnych, najczęściej korzystam z podpowiedzi wizualnych.

Future Simple - losowankaLoteryjka na dobry flow

Jednym z takich wykorzystywanych przeze mnie systemów wizualnych podpowiedzi umożliwiających bezproblemowe i niekrempujące sterowanie rozmową w kierunku ćwiczonych w danym momencie struktur gramatycznych (lub słówek) są… loteryjki. Przygotowuję karteczki i mam na lekcji gwarantowane od pięciu do trzydziestu minut rozmowy z wykorzystaniem materiału językowego, na którego przećwiczeniu/powtórzeniu w danym momencie najbardziej mi zależy.

Losowanka na Future Simple

Poniżej  – w formie gotowej do pobrania – przykład loteryjki. Zaledwie jedna kartka przygotowana nawet nie pamiętam jak dawno temu i służąca mi do powtórek Future Simple do dziś. Prawa kolumna – słówka czerwone – to time adverbials – których zadaniem jest nakierowanie uczniów na właściwy czas, pobudzenie ich wyobraźni i podrzucenie pomysłów na opowiadanie. Lewa kolumna – słówka niebieskie – adverbials of probability – mają za zadanie dodatkowo wskazać na Future Will i przy okazji stanowić okazję do poćwiczenia porządku słów w zdaniu.

Wycięte i zagięte karteczki uczniowie losują z dwóch pojemniczków: losujemy jedną niebieską i jedną czerwoną. Zadanie polega na opowiedzeniu (lub przynajmniej ułożeniu zdania) o jednej rzeczy którą będziemy np. certainly robić next year.

Future Simple losowanka
Download: Future Simple Lottery

Dlaczego loteryjki z dorosłymi?

Dlaczego tak lubię te małe karteczki, losowanki, loteryjki?

Bo wprowadzają element gry, zabawy, niespodzianki. Odpowiednio wykorzystane niezauważalnie dla ucznia prowadzą do całkiem naturalnej konwersacji.

Ale chyba najbardziej lubię to zdumienie na twarzy moich dorosłych uczniów, którzy po raz pierwszy widzą przygotowaną dla nich losowankę. Jak to? Dla nich? Kolorowe karteczki w kolorowych pudełeczkach lub kubeczkach? Przecież to dla dzieci! Szybko się przyzwyczajają. A potem sami domagają się karteczek. „A dlaczego tak dawno nie robiliśmy loteryjki?” – potrafią zapytać. Nawet najtwardsi zawodnicy potrafią zdobyć się na wyznanie: „Wiesz, ja to nawet lubię te karteczki. Zawsze kiedy je widzę na początku lekcji, zastanawiam się, co za niespodziankę tym razem dla mnie przygotowałaś.”

Stąd na tym blogu tyle pomysłów na aktywności z karteczkami i loteryjkami.