Ćwiczymy pytania – losujemy, rozmawiamy i gramę powtarzamy

Ech… składnia pytań…. My, lektorzy angielskiego, gramatykę pytań darzymy szczególnym uczuciem, bo jak ogólnie dobrze przygotowany uczeń ma się na czymś wyłożyć (czy to podczas konwersacji, czy egzaminu), to wyłoży się na niepoprawnie sformułowanym pytaniu. 

Pytania w angielskim trudne są. Każdy to przyzna. Jak już po długich bojach opanuje człowiek podstawową strukturę pytania i przyzwyczai do inwersji, to pojawiają się indirect questions i musi się odzwyczajać. A kiedy już się trochę z indirect questions oswoi, to zawsze możemy liczyć na to, że zacznie obgryzać paznokcie, próbując zmierzyć się z pytankiem w stronie biernej w dowolnym czasie continuous.

Wniosek jest jeden: pytania trzeba tłuc do znudzenia, ćwiczyć, powtarzać, przypominać.

Mam jednak dobrą wiadomość. Do tego ćwiczenia i powtarzania wcale nie musicie przygotowywać się kserując sterty ćwiczeń z podręczników. Poćwiczcie i popowtarzajcie w trakcie konwersacji. Tym razem wystarczy jedna kartka 🙂

Pytania w angielskim – worksheet

wh-questions: pytania w nangielskim
Download: Questions Lottery

Jak widać dzisiaj koncentrujemy się na wh-questions, czyli pytaniach szczegółowych. Kartka, którą drukujecie zawiera jedynie question words i aż question words, bo jak to z materiałami na konwersacje bywa, im szczuplejszy handout, tym więcej możliwości.

Jak się bawić?

Question words posłużą nam jako prosta losowanka. Wystarczy je powycinać, pozaginać i wrzucić do miseczki lub pudełka. Podczas zajęć uczniowie (i nauczyciel) losują question words, na ich podstawie wymyślają i zadają sobie nawzajem pytania. Czy muszę dodawać, że pytania nie mogą pozostać bez odpowiedzi? W końcu mamy konwersacje.

Ale jakie te pytania powinny być? Jakie tylko wam się zamarzą, jakie wpasują się wam w realizowany program. Poniżej kilka przykładów z moich zajęć.

  1. Poznaj swojego lektora: Oświadczam uczniom, że odpowiem na każde poprawnie zadane pytanie. Fajne ćwiczenie na pierwsze zajęcia z kursantami Upper-Intermediate i Advanced. Oczywiście mogą się pojawić pytania kłopotliwe, ale przecież nikt nie zabroni nauczycielowi udzielić odpowiedzi wymijającej. Gorzej jak ktoś zapyta What is the distance between the Earth and the Sun? (zdarzyło mi się) 😉
  2. Wywiad z celebrytą: Jeden z uczniów lub lektor wciela się w rolę wybranego celebryty, a grupa ma prawo zadać mu dowolne pytanie. Z właściwymi uczniami będzie z tego kupa śmiechu. Więcej o zajęciach z celebrytą przeczytasz TUTAJ.
  3. Powtórka czasów: Co chcesz powtórzyć? Czasy teraźniejsze, przeszłe, mówienie o przyszłości? A może na przykład tylko Past Simple lub konstrukcję z going to? Pozwól swoim uczniom przepytać się nawzajem (albo przepytać ciebie) z planów na weekend (i poćwicz will/going to/present continuous) albo z tego jak spędzili święta (Past Simple, Past Continuous, Past Perfect), albo niech odpowiedzą na pytania dotyczące codziennej rutyny (Present Simple) i bieżących projektów w pracy (Present Continuous), albo…pytania w angielskim: english questions
  4. Pogadajmy o podróżach: Mówię kursantom/kursantowi, że I’ve just returned from a short trip. Guess the name of the place without asking directly about it. Czyli pytanie Where did you go? jest zakazane, ale już Where did you stay, at a hotel or camping? będzie jak najbardziej na miejscu. I mamy świetną okazję do poćwiczenia czasów przeszłych i perfectów w pytaniach. Przed wakacjami sprowokuję pytaniami uczniów do opowiedzenia o swoich letnich planach. Na zajęciach, których uczestnicy poza szkołą językową nie mają ze sobą wiele okazji do pogadania, poproszę ich o zapisanie i schowanie nazw miejsc, w które jadą, a potem zabierzemy się za ich odgadywanie zgodnie z zasadami z poprzedniego ćwiczenia. Mogę też question words po prostu wykorzystać jako wspomagacze podczas konwersacji o podróżach w ogóle, niech uczestnicy zajęć porozmawiają o swoich turystycznych preferencjach, ulubionych miejscach, wymarzonych destynacjach.
  5. Inne tematyczne: wybierz temat do powtórki lub wprowadzenia i niech pytania krążą tylko wokół niego, czy będzie to temat clothes (What do you prefer, a dress or trousers? How often do you shop for designer labels?), czy food (What‚s your favourite flavour of ice-cream? Where do you usually have lunch?), czy też meetings at work (How much time do you spend in meetings every week?), pytania posłużą jako świetna podpowiedź, haczyk, nasuną nowe tematy i sprowokują rozmowę.
  6. Leksykalne: A może chcesz powtórzyć ostatnio przerabiane czasowniki frazowe? Wybierz kilka phrasal verbs i przygotuj z nich bingo lub wypisz je na tablicy. Zadaniem uczniów jest układanie pytań z zadanymi czasownikami. Podobnie możesz powtórzyć słownictwo z ostatniej lekcji/unitu.
  7. Na indirect questions: Zanotujcie przynajmniej część pytań i po skończeniu np. wywiadu z celebrytą zamieńcie je na pytania pośrednie (What question do you hate to answer? – I would like to know what question you hate to answer.) Chcesz być wrednym nauczycielem? Niech wszystkie zadawane przez uczniów pytania będą pytaniami indirect.

Ufff…. A to pewnie i tak nie wszystko. Macie jeszcze jakieś ciekawe pomysły na wykorzystanie question words podczas zajęć?