Tom’s Diner – ćwiczenie na wymowę końcówek -ing

wymowa -ingBohaterem dzisiejszego odcinka jest tylnojęzykowe nosowe n albo – jeżeli kto woli zapis fonetyczny – /ŋ/N z ogonkiem powinno pojawić się w życiu każdej uczącej się angielskiego osoby najpóźniej w momencie, kiedy wprowadzamy Present Continuous. Niestety zazwyczaj tak się nie dzieje i winni jesteśmy temu my, nauczyciele. Nierzadko lekceważąc kwestię wymowy na całej linii, „pomagamy” swoim uczniom między innymi utrwalić okropną kanciastą artykulacją -ing. I wypuszczamy potem w anglojęzyczny świat istoty nieświadome, że na końcu listening, teaching, czy watching nie wymawia się żadnego g ani k i że brzmią jak Robocop.

Co nauczyciel powinien wiedzieć (i przekazać swoim uczniom)

  1. W języku angielskim na końcu wyrazów zakończonych na -ng, w tym czasowników z -ing nie wymawiamy g (ani bezdźwięcznego k, do wymawiania którego mają naturalną skłonność Polacy ze z względu na występujące w języku polskim ubezdźwięcznienie na końcu wyrazu…. ale o tym chyba nie chcecie tu czytać).
  2. N występujące przed g czy k to n nosowe, czyli /ŋ/: słyszysz różnicę między king a kin lub singer a sinner?
  3. /ŋ/ nie jest makabrycznym wynalazkiem Angoli, występuje również w języku polskim, dźwięk ten słyszycie w wyrazach takich jak bank czy księga.

Kiedy zacząć ćwiczyć prawidłową wymowę -ing?

Wprowadzasz Present Continuous? To najlepszy moment na odbycie z uczniem pierwszej poważnej rozmowy pt. „nie mów jak robot”. Pojawiające się z pierwszym czasem ciągłym bogactwo słów z -ing na końcu aż samo się prosi, żeby porządnie poćwiczyć właściwą wymowę. Później będzie tylko trudniej. Często spotykam kursantów na poziomie C1, którym wykład na temat prawidłowej wymowy nauseating lub prioritising burzy cały porządek świata. Na domiar złego wykorzenienie złych nawyków, które się mocno utrwaliły przez lata nauki, wcale do najłatwiejszych zadań nie należy. Jest to trudne zarówno dla mnie, jak i dla moich uczniów. Tak więc: im wcześniej ćwiczymy prawidłowe -ing, tym lepiej.

Worksheet

Materiał, który wam dzisiaj przekazuję, służy mi od lat. Korzystam z niego przy wprowadzaniu lub powtarzaniu Present Continuous. Zgrabna i stosunkowo łatwa piosenka Tom’s Diner Suzanne Vega, nie dość że jest napakowana czasownikami z -ing, to jeszcze na dodatek zaśpiewana wyjątkowo wyraźnie (szczególnie polecam wam wersję a capella).

Poniżej znajdziecie dwie wersje handoutu: wersję Hard, w której brakuje całych słówek i wersję Easy, gdzie w nawiasach podano czasowniki w bezokoliczniku.

wymowa -ing
Download: Tom’s Diner – ing – Easy
wymowa -ing
Download: Tom’s Diner – ing – Hard

Procedura

wymowa -ingZanim jeszcze rozdam handouty, pytam swoich uczniów co to diner. Jakimś 80 procentom diner chrzani się z dinner, więc jest już trochę śmiechu na dobry początek 😉 Żeby załapali kontekst kulturowy, pokazuję zdjęcia lub fragment filmu. I już jesteśmy w Stanach.

Pracę z handoutem zaczynam od klasycznego ćwiczenia na słuchanie: wypełniamy luki (w zależności od poziomu kursantów w wersji z podpowiedzią lub bez). Po słuchaniu daję sobie i kursantom czas na wyjaśnienie nieznajomych słówek i zwrotów oraz porozmawianie o czym właściwie jest piosenka.

Druga strona handoutu to już głównie praca nad wymową. Nie będę oszukiwać, że zaprojektowałam to genialne ćwiczenie samodzielnie. Bardzo podobne znajdziecie w podręczniku New Total English Intermediate (Unit 2.2): na potrzeby mojego zadania wykorzystywane słówka podmieniłam słówkami z piosenki.

Zabawę z Present Continuous i końcówką -ing kończy krótkie ćwiczenie dające kursantom możliwość wypowiedzieć się ustnie i przy okazji sprawdzić jak wymawianie /ŋ/ idzie im w praktyce.

Spodobała ci się lekcja z piosenką? Więcej piosenek gotowych do wykorzystania na zajęciach znajdziesz TUTAJ.

 

Dlaczego tak bardzo lubię korzystać z piosenek podczas zajęć?

Bo lekcja z piosenką pozwala przećwiczyć praktycznie wszystkie sprawności językowe: w zależności od potrzeb, mogę zaplanować okołopiosenkowe ćwiczenia nie tylko na rozumienie ze słuchu, ale również na czytanie albo mówienie czy pisanie. Przy pomocy piosenki bez problemu wprowadzimy też lub utrwalimy struktury gramatyczne. I oczywiście piosenka jest zawsze świetną okazją do zastanowienia się nad wymową i jej potrenowaniem.

A wszystko w bardzo przyjemny sposób 🙂