70 pytań o podróże na konwersacje

Środek lata, wakacje w pełni, wszyscy myślą tylko o odpoczywaniu, zwiedzaniu, opalaniu, surfowaniu… a nam przychodzi o takiej porze roku prowadzić konwersacje albo po prostu (nie)zwykłe lekcje. Da się w ogóle w wakacje uniknąć pytań o podróże? Nie da się i nie ma się co buntować, bo podróże to świetny temat na konwersacje.

Pytania o podróże na konwersacjeI wygląda na to, że kolejny raz zachęcam was do rozmawiania z uczniami o tym samym… 😉 Ale tym razem daję wam do ręki narzędzie w postaci listy 70 pytań o podróże do wykorzystania na waszych zajęciach.

Kto jeszcze nie czuje się zachęcony do ćwiczenia speakingu w temacie travel? Kto nie ma ochoty zadać ani jednego z moich (i trochę niemoich 😉 pytań? Poniżej 6 praktycznych powodów, aby jednak do rozmowy o podróżach się przełamać.

Dlaczego warto rozmawiać o podróżach?

1. Przy okazji rozmowy o podróżach możemy wprowadzić nowe słownictwo z obszarów takich jak:

  • weather (Is it better to live where there are four seasons or where one season takes up most of the year?)
  • food and drink (What was the worst food you’ve had on vacation?)
  • transport (What’s the best way to travel?)
  • feelings (How do you feel about exploring a place as an independent traveller?)
  • sports (Do you prefer summer or winter activities?)
  • health (What do you do to stay healthy when you travel?)
  • social media (Is it important to connect to wifi and social media when travelling?)

2. Możemy też poćwiczyć gramatykę, np.travel questions - pytania na konwersacje

  • Present Simple (What’s the first thing you do when you get home from a trip?)
  • Present Perfect (Have you ever felt lost during a trip?)
  • The Future (What are you going to do this weekend?)
  • The Past (What did you do on your last vacation?)
  • Comparatives and superlatives (What was the strangest object you brought back home?)
  • Conditionals (If you could be anywhere else right now, where would it be?)

3. Możemy poćwiczyć funkcje językowe, chociażby:

  • talking about likes and dislikes (Do you like visiting museums?)
  • comparing and talking about the best (Do you prefer going to restaurants or preparing meals yourself?)
  • expressing prefrerences (Do you prefer beach holidays or city breaks?)

4. Gadając o podróżach doskonale poznajemy naszych uczniów: dowiadujemy się co lubią, czego nie, co ich motywuje, co interesuje – ta wiedza pozwoli nam prowadzić jeszcze lepsze zajęcia.

5. Pozwalamy naszym kursantom odrobinę się zrelaksować i wytworzyć pozytywne skojarzenia z nauką języka 🙂

6. Dostosowując się do najbardziej pożądanej w sezonie wakacyjnym tematyki minimalizujemy liczbę „pilnie” odwoływanych zajęć 😉

Lista 70 pytań o podróże na twoje konwersacje

Wszyscy przekonani? Na pewno tak. Poniżej znajdziecie listę 70 pytań o podróże do wykorzystania podczas lekcji języka angielskiego. Nie będę oszukiwać, że siedziałam in wymyślałam je wszystkie sama: zdecydowana większość pochodzi z szerokiego i przebogatego internetu, część z podręczników, prawie wszystkie zostały lekko zmodyfikowane na potrzeby zajęć.

Download: Travel and Vacation

Zachęcam do drukowania i korzystania. Możecie zarówno wybrać kilka najlepszych waszym zdaniem pytań i zadać je podczas lekcji, jak i wydrukować wszystko, wyciąć poszczególne pytania i pozwolić je uczniom losować na zajęciach. Możecie też zachęcić kursantów do tworzenia własnych pytań na ich podstawie lub do zrobienia ze sobą nawzajem wywiadów. Jak zawsze przy tak wydawałoby się prostych materiałach, granicą możliwości jest tu tylko  nasza wyobraźnia.

Życzę wam fascynujących rozmów 🙂

  • bardzo ciekawe!

  • ja pytajaca

    Super że udostępniasz, dzięki, z chęcią wykorzystam. Mam tylko wątpliwość co do szyku w pytaniu 14. Czy nie powinno brzmieć: What has your favourite family vacation been? Pozdrawiam

    • A skąd taki szyk? Nie rozumiem,

      • ja pytajaca

        Gdyż ponieważ „your favourite family vacation’ to PODMIOT w Twoim zdaniu?

        • Obawiam się, że w tym zdaniu podmiotem jest „what” 🙂

          • ja pytajaca

            IMHO pytanie „What’s happened” jest zupełnie inną konstrukcją….., tu NIE MA rzeczownika który pełniłby funkcję podmiotu. Czym byłoby „your vacation” gdyby nie było podmiotem????? Czy (analogicznie) należałoby zapytać „What has been her name?” „What have been his intentions?”

          • A w pytaniu „What’s your name?” co jest podmiotem? 😉

          • ja pytajaca

            NAME 🙂 Różnica polega na tym, że w Present Perfect w pytaniach HAVE/HAS i III FORMA czasownika są rozdzielone PODMIOTEM

          • A słyszałaś o subject questions?

          • ja pytajaca

            I naprawdę uważasz że to jest subject question????? Czym wobec tego jest „your vacation”?????

          • Verti

            Jesli dobrze pamietam z GI jest to Object.

          • Przykład:
            Who is the best footballer in the world? – Co jest podmiotem w tym zdaniu? 🙂

          • ja pytajaca

            Już o to pytałaś…..Pytanie jest w Present Perfect, nie widzę sensu ciągle wracać do innych konstrukcji i podbijać tematu. Trzymajmy się PP. Ponawiam pytanie: Czy według Ciebie (analogicznie) należałoby zapytać „What has been her name?” „What have been his intentions?”

          • Czy jest to Present Perfect czy Present Simple, subject question to subject question.
            W tych pytaniach „who” czy np. „what” pełnią funkcję podmiotu, bez względu na użyty czas, i tak „who” w „Who is the best footballer in the world?” jest tak samo podmiotem jak „what” w „What has been your favourite family vacation?”
            Pozdrawiam serdecznie 🙂

          • ja pytajaca

            Kurczę, jakoś niedouczona się czuję, stąd moje pytania….. W życiu nie spotkałam się z pytaniem: What has been her name? czy What have been his intentions? (analogicznie) bo mimo że zaczynają się od „what” to NIE SĄ pytania o podmiot. Może wrzucę na jakąś stronkę fachowca od gramatyki zapytanko. Pozdrawiam również, wielu dalszych fajnych blogowych pomysłów życzę 🙂

          • Ja też chyba nie widziałam do tej pory pytania „What has been her name?”, ale łatwiej jest mi je sobie wyobrazić niż (Uwaga: poleci błędne pytanie) „What has her name been?” 😉
            „What has been her name?” jest takim samym pytaniem o podmiot, jak „What was her name?” i w obu z nich funkcję podmiotu pełni „what” 🙂
            Możemy jednak zadać pytanie „What has her name been like?”, w którym już funkcję podmiotu pełnić będzie „her name” – Stąd inna konstrukcja zdania.
            Analogicznie:
            What has been your favourite family vacation? (what = subject)
            What has your favourite vacation been like? (your favourite vacation = subject)
            Mam nadzieję, że pomogłam 🙂
            Pozdrawiam serdecznie

          • ja pytajaca

            Dzięki 🙂